Thursday 12 April 2012

Grandson 1476, a test game

Last week, I gamed the test-demo for Salute, about the battle of Grandson, opposing Charles the Bold against the Swiss. We used Hail Caesar and try to figure out the mechanisms, for the game to be smooth enough for the 21st.


La semaine derniere, j'ai participe au test de la bataille de Grandson, entre Charles le Temeraire et l'armee suisse, avec les regles d'Hail Ceasar.

Charles' army, beautifully arrayed for battle
L'armee de Charles, prete a la bataille














The Swiss in the fog
Les Suisses dans le brouillard




My command: gendarmes and crossbowmen
Mes troupes: des gendarmes et arbaletriers

The Swiss start slowly...
Un depart a la Suisse...

We deploy peacefully
un deploiement paisible comme un bourguignon

Oh dear, the Swiss are now on the fast lane...
Aie, les Suisses ont accelere



Pikey...

Pikey...

Pikey...

Can you see my clever plan?
Voyez-vous mon plan genial se dessiner?


Wait...



Charggggeeeee!

Impressive results, but my flank attack didn't break the pike block
Tres joli score de ma part, mais je n'ai pu briser le bloc de piques...

Meanwhile, the Swiss are dangerously near our lines...
Et les Suisses qui se rapprochent dangereusement...

Still not broken, but we have some reinforcements.
Meme avec des renforts, on ne les brise pas.

Ouch?

Are my gendarmes going to die?
Mes gendarmes vont-ils y passer?

He he, no kebab, but another flank attack
he he, non, car je charge a nouveau sur le flanc!

and another one!
Et une autre charge a l'oppose du chanp de bataille

The mighty hand of God, aka George...
La main de Dieu, cad de George




Well, as yo can see, the Swiss were soundly beaten. Thanks to our gendarmes and some tweaking still to do, the Pike were unable to withstand the flank attacks. But then, the rules are not meant for this period...

Comme vous pouvez le voir, les Suisses ont ete massacres. Aucune chance face aux attaques de flanc des gendarmes. Il va falloir revoir les stats des unites. Autre probleme, les regles ne retranscrivent pas vraiment les specificites de la fin du Moyen-Age.

5 comments:

  1. Looks like a good game, I'll look out for it at Salute!

    ReplyDelete
  2. En voilà une période qu'on ne joue pas! Ca donne envie, avec ce rapport très sympa et très drôle, j'aime beaucoup!
    Ceci dit, j'avais une préférence pour les Suisses...
    A+.
    Phil.

    ReplyDelete
  3. Great eye candy, looking forward to seeing it close up at Salute!

    ReplyDelete
  4. Its at the lance and longbow stand

    ReplyDelete
  5. Seb, Looks like a great rehearsal for Salute look forward to seeing it up close later this month!

    ReplyDelete